Obecnie większość samochodów wyposażonych jest w różnego rodzaju sterowniki silnika, dzięki nim można nadzorować w czasie rzeczywistym wszystkie parametry, Najbardziej oczywistym parametrem będzie dobranie odpowiedniej mieszanki paliwa.
W czasie spalania paliwa w komorze silnika udział bierze także powietrze, które musimy dostarczyć do komory w odpowiedniej ilości. Komputer dba o to aby zapewniać odpowiednia moc, zatem kiedy wciskamy pedał gazu do komory spalania dostarczana jest większa ilość paliwa i powietrza. Następnie czujniki sprawdzają czy po reakcji zostaje powietrza, jeżeli tak, wówczas należy dostarczyć większą ilość paliwa. Sterownik silnika działa na postawie wielu różnych czujników znajdujących się w komorze, ale także w innych częściach pojazdu. Może zatem sterować kontrolą trakcji i systemie ABS od tego będzie zależało nasze bezpieczeństwo. Jeżeli czujnik położenia wału korbowego pokaże, że silnik osiąga maksymalne sprężenie na jednym z cylindrów, aktywuje tranzystor dla odpowiedniej cewki zapłonowej.
Zaprogramowane formuły i tabele w oprogramowaniu spowodują opóźnienie lub przyspieszenie aktywacji tego tranzystora w zależności od położenia przepustnicy, temperatury płynu chłodzącego, temperatury powietrza, stosunku mieszanki i poprzednich pomiarów wskazujących nieprawidłowe spalanie. Jednym z najważniejszych zadań komputera silnika jest zarządzanie energią w samochodzie. To tutaj regulowane są różne napięcia i obsługiwane jest zasilanie samego komputera. Większość sterowników posiada zaawansowane zarządzanie energią ze względu na różnorodność elementów wewnątrz, dokładnie regulując różne rodzaje napięcia, które ma być dostarczone do poszczególnych podzespołów. Działanie głównego procesora wewnątrz sterownika i aktywacja wielu wyjść jest nadzorowana przez mikroprocesor monitorujący czyli zasadniczo drugi komputer, który upewnia się, że główny komputer robi wszystko poprawnie. Jeśli mikroprocesor monitorujący wykryje nieprawidłowości, może zresetować cały system lub całkowicie go wyłączyć.
Zastosowanie procesora monitorującego stało się koniecznością ze względów bezpieczeństwa w przypadku awarii głównego mikroprocesora. Dzięki temu samochód może łatwo wykonać autodiagnostykę i wyłapać usterkę po podłączeniu do zewnętrznego komputera dostaniem szczegółową listę konicznych napraw, czy też pomniejszych usterek które trzeba usunąć. W niektórych przypadkach może także nastąpić blokada zapłonu. W ten sposób kierowca będzie chroniony przed korzystaniem z niesprawnego samochodu. Dzięki temu w znacznym stopniu zostaje zwiększone bezpieczeństwo zarówno kierowcy jak i pasażerów. Przykładowo kiedy system wykryje błędy w poduszkach powietrznych czy też napinaczach pasów bezpieczeństwa. Oprócz tych kodów technik może również wyświetlać dane czujnika na żywo za pomocą narzędzia diagnostycznego podczas jazdy. Pozwala im to zobaczyć odczyt czujnika, który jest niepoprawny, ale nie wykracza poza tolerancję, aby oznaczyć kod błędu. Tego rodzaju metoda jest bardzo dokładna, nowoczesne sterowniki silnika dają tego rodzaju możliwości. Jeżeli poszukujemy zamiennika komputera silnika do naszego samochodu warto odwiedzić stronęnaszego bloga.